1. Què és PARES?, què conté?
SubirEl Portal d'Arxius Espanyols (PARES) és la principal plataforma de difusió del Patrimoni Històric Documental Espanyol, creada i gestionada per la Subdirecció General dels Arxius Estatals, del Ministeri de Cultura.
Contiene fitxes descriptives i imatges digitalitzades dels fons documentals conservats en els Arxius Estatals. No obstant açò, en PARES no figura encara tota la documentació dels nostres arxius, a causa de l'enorme volum de la mateixa. Els continguts de PARES van augmentant a mesura que es desenvolupen els treballs arxivístics d'identificació, descripció i digitalització dels documents.
2. Com accedisc a PARES?, és necessari donar-se de alta en el Portal?
SubirPARES no requerix donar-se de alta com a usuari. La consulta és lliure i gratuïta per a tots els ciutadans, tant de les informació descriptiva dels documents, com de les imatges associades a ells.
3. Com puc buscar informació en PARES?
SubirPARES oferix dos models de cerca de continguts: Cerca de documents i Cerca de registres d'autoritat.
Se poden realitzar cerques senzilles tant de documents com de registres d'autoritat utilitzant els caixetins de cerca que apareixen en la part superior de la pantalla. Com a criteris per a les mateixes pot emprar la paraula o paraules que resulten rellevants o representatives del tema a consultar. Obtendrá com resultat un llistat de fitxes descriptives o registre d'autoritat que incloguen aquestes paraules i que puguen ser del seu interés.
Mitjançant els formularis de Cerca avançada es poden precisar les consultes utilitzant els diversos filtres que oferix el sistema: per exemple, podem acotar la nostra cerca a un Arxiu concret, a unes dates determinades, a una signatura concreta.
Puede accedir al Manual de Cerca de PARES ací.
4. Què és l'Agenda de l'investigador?, para què servix?
SubirPARELLS posa a la disposició dels seus usuaris un espai personal, l'Agenda, en la qual cada usuari pot guardar els resultats de les seues cerques, documents o registres d'autoritat.
L'Agenda sí que requerix un usuari i una contrasenya. En cas d'accedir per primera vegada, s'ha de polsar en “Nou usuari”, perquè l'investigador introduïsca les dades sol·licitades en el formulari que apareixerà en pantalla.
Puede accedir al Manual de l'Agenda de PARELLS ací.
5. Què és PARES HTR?
SubirEl Portal oferix esta ferramenta alternativa que utilitza tècniques d'intel·ligència artificial, en concret, mètodes de Reconeixement de Text Manuscrit (HTR) amb Indexación Probabilística. Este buscador permet accedir directament al text contingut en la documentació, mostrant aquelles parts on interpreta que pot estar el terme o termes sobre els quals s'ha realitzat la cerca, ja que identifica la distribució de les paraules directament sobre les imatges digitals. S'ha aplicat en cinc sèries documentals custodiades en els Arxius Estatals.
Puede accedir a PARES HTR des d'ací.
6. Es poden descarregar les imatges dels documents digitalitzats en PARES?
SubirSí. A més de visualitzar les imatges dels documents digitalitzats, estan poden imprimir-se i guardar-se mitjançant les icones situades en la cantonada superior dreta del visor d'imatges, amb la finalitat de visualitzar-les en privat i amb finalitats educatives i d'investigació. También existix l'opció d'enviar per correu electrònic fins a 20 imatges en un arxiu PDF.
7. Per què les imatges de PARES compten amb una marca d'aigua?
SubirLas imatges de PARES compten amb una marca d'aigua dissenyada perquè en cap moment es dificulte la consulta, lectura, anàlisi i observació del tenor els documents, textuals o iconogràfics.
La marca d'aigua servix per a preservar el dret exclusiu del Ministeri de Cultura per a l'autorització, reproducció, distribució i comunicació pública de les imatges digitalitzades en els Arxius Estatals. Per a altres usos diferents als de consulta, finalitats educatives o investigació; així com per a obtindre reproduccions de qualitat per a la seua reutilització o difusió pública, les persones interessades hauran d'atenir-se a l'indicat en la pregunta número 8.
8. Si un document no està digitalitzat, puc sol·licitar una còpia?
SubirSí. L'investigador ha de contactar directament amb l'arxiu que custodia la documentació original mitjançant correu postal, electrònic o el formulari de contacte existent en la seua pàgina web. En la seua sol·licitud ha d'incloure les seues dades personals (direcció postal i nombre de NIF, NIE –nombre de resident– o passaport) i la signatura i títol dels documents que desitja reproduir. Els nostres companys de l'arxiu li enviaran un pressupost i li informaran sobre els mètodes de pagament.
Les tarifes, que són les mateixes per a tots els arxius depenents de la Subdirecció General dels Arxius Estatals, poden consultar-se ací.
9. Puc publicar o exposar les reproduccions procedents de PARES?
SubirPer a fer ús i difusió pública o per a la reutilització de les imatges contingudes en PARES, així com de les custodiades o que hagen sigut facilitades per qualsevol dels Arxius Estatals, amb finalitats venals o no, s'haurà de contactar prèviament amb l'arxiu custodie de la documentació original; la persona interessada haurà de manifestar-ho expressament, mitjançant:
La petició haurà d'incloure les dades personals de la persona sol·licitant i el codi de referència/signatura del documente/s objecte de la reproducció/edició. En el cas de publicacions s'indicarà a més la pàgina/foli que es desitja reproduir, el títol de la publicació on es mostrarà la reproducció i el nom de la institució o persona sol·licitant.
A l'hora de citar les descripcions o imatges de PARES i de qualsevol documentació conservada en els nostres arxius, la forma correcta i obligatòria, és la següent:
MINISTERI DE CULTURA, Arxiu (indicar el nom complet de l'Arxiu), Codi de Referència o Signatura.
Si el que desitja és citar el recurs electrònic, la forma correcta és la següent:
MINISTERI DE CULTURA, Arxiu (indicar el nom complet de l'Arxiu), Codi de Referència o Signatura. Disponible en: (indicar URL persistent pres de la barra de direccions del seu navegador) [consulta: indicar data de consulta].
10. Es poden compartir imatges i descripcions de PARELLS en Xarxes Socials?
SubirSí, tant les descripcions com les imatges poden compartir-se en Twitter i Facebook usant les icones que apareixen en la part superior dreta del visor o de la descripció.
11. Com puc consultar la documentació original trobada en PARELLS?
SubirLos documents originals poden consultar-se en les sales d'investigadors dels Arxius Estatals. Per a accedir a les mateixes, els únics requisits són ser major d'edat i presentar algun document acreditatiu d'identitat (NIF, NIE o Passaport), segons el que es disposa en el Reial decret 1266/2006, de 8 de novembre. Pot consultar les Normes per a l'accés i consulta de documents en els Arxius Estatals ací.
En compliment de la normativa de protecció de dades personals, li informem que les seues dades seran incorporades al tractament denominat “Gestión d'Usuaris de PARELLS”, el responsable dels quals és la D.G. de Belles arts del Ministeri de Cultura (Plaza del Rei 1, Planta 0 - archivos.estatales@cultura.gob.es).
La finalitat del tractament és: Fitxer d'usuaris dels Arxius Estatals per al control d'accés a les Sales d'Investigadors i del patrimoni documental consultat en les mateixes, i la prestació de servicis als usuaris de la base de dades. Pot consultar la Informació Addicional al tractament ací.
12. Què altres bases de dades puc consultar?
SubirA més de PARELLS, es poden consultar altres bases de dades de caràcter temàtic. Estes poden contindre informació extreta, únicament, de fons conservats en els Arxius Estatals; o bé compartir dades proporcionades per altres institucions d'arxius.
Pueden consultar-se en: Micrositios
13. Són tots els documents dels Arxius Estatals de lliure accés?
SubirEl accés a la documentació dels Archivos Estatals es regula principalment pel que es disposa per les següents normes:
La documentació és de lliure accés, excepte en els següents casos:
Per a la consulta de documents que continguen dades de caràcter personal que puguen afectar a l'honor i intimitat de les persones la legislació establixen una sèrie de terminis: 25 anys des de la data de la mort de la persona, si és coneguda, o 50 anys de la data dels documents, si s'entén raonablement exclosa la possibilitat de lesió del dret a la intimitat personal i familiar o el risc per a la seguretat de l'afectat i sempre de conformitat amb la normativa de protecció de dades (art. 57.c de la Llei 16/1985 i art. 28 del RD 1708/2011). Ha de tindre's en compte que la legislació establix que serà possible l'accés quan el sol·licitant acredite un interés legítim, especificant que “a estos efectes, s'entendrà que posseïxen interés legítim els qui sol·liciten l'accés per a l'exercici dels seus drets i els investigadors que acrediten que l'accés es produïx amb una finalitat històrica, científica o estadística (art. 28.3 del RD 1708/2011).